موتور ساعت دیواری چیست؟

یکی از لوازمی که نیاز هر خانواده می باشد و در اکثر منازل وجود دارد ساعت می باشد. یکی از انواع پرطرفدار ساعت نیز ساعت دیواری می باشد که بر روی دیوار نصب شده و در هر زمان که نیاز باشد می توانید از طریق آن ساعت را بررسی کرده و از آن مطلع شوید. یکی از مهم ترین اجزای ساعت که باید به آن اشاره کرد، موتور ساعت دیواری می باشد که خود آن نیز به چند دسته کلی تقسیم می شود و می توان آن را قلب ساعت دیواری دانست.

مهم ترین موتور ساعت که در بازار به فروش می رسد، موتور اتوماتیک و کوارتز می باشد. در کل شش موتور را به عنوان موتور های اصلی ساعت می شناسند که در بازار نیز به راحتی می توان آن ها را تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد. موتور ساعت اتوماتیک، موتور ساعت کوکی، موتور ساعت کوارتز، موتور ساعت کامپیوتری، دو زمانه و سولار از انواع اصلی موتور ساعت می باشد. هر کدام از این موتور ها در عین اینکه وظایف مشابهی دارند در برخی از جزئیات با هم متفاوت می باشند که همین تفاوت ها دلیل اصلی ارزشمندی آن ها می باشد.

موتور ساعت دیواری

تفاوت موتور اتوماتیک و کوارتز

همانطور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، موتور ساعت اتوماتیک و کوارتز را به عنوان موتور ساعت های مهم و شاید مهمترین موتور های ساعت می شناسند. اما این دو موتور با یکدیگر تفاوت هایی هم دارد. از نظر تاریخی اگر بخواهیم این دو موتور را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، موتور اتوماتیک در زمان زودتری نسبت به موتور کوارتز ساخته شده است و سابقه طولانی تری نسبت به آن دارد. اما اگر بخواهیم ویژگی های دیگر را مورد بررسی قرار دهیم موتور کوارتز نیز نسبت به موتور ساعت اتوماتیک برتری هایی دارد.

در بحث مقاومت موتور اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه نماییم، موتور کوارتز به مراتب مقاومت بیشتری نسبت به موتور اتوماتیک دارد و دیرتر از کار می افتد. همچنین دقت موتور های کوارتز بسیار بیشتر می باشد. موتور اتوماتیک را اگر از تنظیم خارج کنیم دچار مشکل می شود و همینطور وزن این موتور ساعت از موتور کوارتز بیشتر می باشد.

دیگر نقطه ضعف موتور اتوماتیک در آن است که اگر آن را در مدت زمان یکروز بی حرکت بگذاریم، پس از آن دیگر حرکت نمی کند و برای استفاده باید مجددا تنظیم شود تا کار کند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که جرا موتور های اتوماتیک با این همه ایراد هنوز در چرخه تولید قرار دارد و اصلا چه نیازی به آن ها وجود دارد. در جواب این سوال می توان گفت این موتور ها به دلیل قدمت بیشتری که دارند و همینطور باز نشدن درب پشت آن ها و شیوه تحرک عقربه در آن ها و داشتن لنگر که در زمان چرخش بسیار مناسب است، هنوز هم این موتور ها در چرخه تولید وجود دارد. البته یکی از مهم ترین دلایل باقی ماندن این نوع موتور های کلکسیونی بودن آن ها می باشد.

موتور های مکانیکی چیست؟

یکی از انواع موتور ساعت را موتور های ساعت مکانیکی می نامندکه در ابتدا به مهم ترین آن ها یعنی ساعت اتوماتیکی اشاره کردیم و مفصلا آن را خدمت شما توضیح دادیم. این نوع موتور ها از مجموعه ای پیوسته و پیچیده که از اجزای کوچک هماهنگ تشکیل شده است با رابطه دقیقی که بین آن ها برقرار است فعالیت ساعت را رقم می زنند.

با اینکه طراحی عمومی ساعت های مکانیکی قرن ها است تغییری نکرده است اما تکنولوژی موجود در آن ها با نگاهی دقیق انجام می شود و آن ها برخلاف برخی دیگر از موتور های ساعت از باطری تغری می کنند. همچنین در این موتور ها از انرژی که در فنر اصلی ذخیره می شود برای حرکت در میان چرخ دنده ها استفاده می شود. این انرژی توسط دسته کوک ذخیره می شود و همان طور که پیش تر هم اشاره شد مهم ترین و اصلی ترین نوع آن ها را اتوماتیک می نامند. مهمترین قسمت های تشکیل دهنده این موتور ساعت ها به شرح زیر می باشد:

  • قسمت تامین منبع انرژی
  • چرخ دنده ها
  • رقاصک ها که تولید انرژی را انجام می دهند
  • متعادل کننده که تعادل رقاصک را حفظ می نماید

موتور ساعت دیواری

استفاده از سنگ های قیمتی در برخی موتور ساعت ها

بعضا دیده شده که در بین مشخصات موتور ساعت تعداد زیادی از سنگ های قیمتی هم وجود دارد. اما واقعا چرا باید از این سنگ ها در موتور ساعت استفاده شود. دلایل زیادی برای این کار بیان می شود اما یک دلیل از بقیه مهمتر می باشد. مهم ترین دلیل برای استفاده از این سنگ ها در موتور ساعت، کاهش اصطکاک در آن ها می باشد. به ویژه کاهش اصطکاک در نقاطی که با فشار سنگین روبه رو می شود. اما همه سنگ های قیمتی هم برای این کار مناسب نمی باشند.

ساعت سازان از میان سنگ های قیمتی موجود تنها الماس و یاقوت را مناسب این کار می دانند که در این بین با توجه به گران بودن الماس معمولا از یاقوت و جواهرات در موتور ساعت ها استفاده می شده است. در بیشتر ساعت ها نیز از این جواهرات در بخش های اتصال محوری مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ ها را بیشتر در ساعت های اتوماتیکی استفاده می کنند چرا که نیاز بیشتری به کاهش اصطکاک در آن ها وجود دارد.

چرا باید موتور ساعت را بشناسیم؟

انسان وقتی می خواهد وسیله مکانیکی خریداری کند بهتر است که نسبت به اجزای آن شناخت کافی را داشته باشد تا بهترین وسیله ای را که مدنظر وی می باشد خریداری کند. شناخت موتور ساعت نیز در خرید ساعت خوب و قوی بسیار مهم است. هرچه موتور ساعتی که می خرید قوی باشد، آن ساعت مقاومت بیشتر داشته، بیشتر عمر می کند و کمتر دچار خرابی و مشکلاتی از این دست می شود. پس بهتر است قبل از خرید موتور ساعت را بررسی کنیم تا در آینده به خاطر خوب نبودن ساعت خودمان را سرزنش نکنیم و از خریدی که انجام داده ایم مطمئن باشیم.

انواع موتور ساعت دیواری

انواع موتور ساعت دیواری مشاهده مطلب

اهمیت عقربه ساعت دیواری

اهمیت عقربه ساعت دیواری مشاهده مطلب